Mittwoch, 25. April 2012


Peter Jones pn11513
Børns mundlige legekultur/ Børns vitser
Aktivitet 2:

Opgavestilling:

  • Indsamling af børns vitser
  • Kategorisering af vitser

De børnevitser som jeg har skreven ned er sammelt sammen af en aktivitet som jeg gennemførte med nogle Sfo børn:  Børnene er i alder mellem 8 og 11 år.
Her lige en kort beskrivelse af aktiviteten.
Aktiviteten opstod tilfældigt. Børnene fortalte hinanden nogle vister. Så kom jeg og greb chancen. Jeg spurgte dem om de ikke havde lyst til at lave en slags konkurence. Det var de indforstået med og gik også med det samme i gang med at danne grupper. Børnene bestemme selv hvem der skulle være dommer eller Jury. Min opgave var altså at hjælpe dem idet jeg stillte informationer til rådighed(internet, bøger... eller ligende). Børnene fandt selv ud af vilken vitser de ville tage.
Det hele tog ca. 1,5 dage. Næste dag så, blev vittighedderne og vitserne frembragt af grupperne. Doomerne havde lavet skilte med numre på som gik fra 1-10. Hvor 10 var det bedste. Der fandtes ikke nogen premie. Børnene havde rigtigt sjovt med det. Og jeg måtte også grine meget.

Her har skreven nogle af de sjoveste vittighedder eller vister ned:


Ben spørger hans lœrer:”Kan man egentlig få en straf, hvis man ikke har gjort noget?”
Læren svar:”Nej,... det kan man ikke”
Ben svarer:”Super”, jeg har nemelig ikke lavet lektierne!”

Tina spørger:”Hvorfor kaldes hvores sprog  for modersmål?”
Mor svarer:” det er fordi, far når aldrig at sige et ord!”

Morens lille Søn kigger på den nye pelzfrakke og spørger moren:
Søn: Mor.. hvorfor skulle det dyr dø?
Mor: Pas på hvad du siger omkring din far!”

” Far, far, wo ligger Afrika?”
”Det hved jeg ikke mor har ikke ryddet op!”

Datteren: ” Mor hvorlænge har du været gift med far?
Moren: ”Vi har været gift i 10 år!”
Datteren: ”Og hvorlænge skal du være det fra nu af?”

”Hvorfor kaster du med sten efter den dreng?”
”Jeg må ikke gå tættere på fordi han er smittende!”

”Hvis du altid er uartig, Stine, får du børn som også bliver uartige børn!”
”Åh... mor nur har du afsløret dig selv!”

Vitserne er som jeg har dokumenteret, er ikke egnet til børn i børnehave alderen. Det er de ikke fordi vitserne indeholder ofte sakastiske bemærkninger som børnehavebørn ikke forstår inu og selv nogle af 1-2 kl. børn forstod ikke alle af de vitser som blev fortalt og frembragt. Man skal altid passe på, når man arbejder med børn eller menesker i det heletaget. Selv om de er måske gammel nok til at forstå vittighedderne, kan det alligevel være forlangt ud. Jeg mener med det, at visse temaer ikke er passende til bestemte alerders grupper.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen